Avond4daagse Berlikum Wie doet met ons mee ???? - Jelle Eijzenga Fysiotherapie

Avond4daagse Berlikum Wie doet met ons mee ????

Door Ellen Eijzenga

mei 15

Er zijn 10 redenen om te bewegen : Van ons krijgt u er eerst 5 :

Bewegen voorkomt overgewicht
Bewegen verhoogt de stofwisseling (via spieropbouw en vetafbraak), een belangrijk wapen in het voorkomen en het bestrijden van overgewicht. Vandaar de uitspraak: “Het beste dieet is een dieet met een flink portie beweging.”

Bewegen is goed voor je sociale leven
Het is vaak leuker en meer motiverend om samen met anderen te sporten. Bewegen levert vaak sociale contacten op. Dit helpt om bewegen langer vol te houden.

Bewegen kan stress, angst en depressie verminderen
Wie beweegt, bouwt de opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af. U kunt dus letterlijk de ‘stress uit het lijf lopen’. Bewegen heeft ook invloed op de mentale gezondheid. Actievelingen zitten lekkerder in hun vel.

Bewegen kan kanker voorkomen
Voor sommige vormen van kanker (dikke darmkanker, borstkanker) is het preventieve effect van voldoende bewegen bewezen.

Bewegen is goed voor je hart
Hart- en vaatziekten behoren tot één van de grootste doodsoorzaken in het westen. Van een zwakke biceps sterft u niet, van een zwakke hartspier wel. Vooral duursporten (wandelen, joggen, lopen, fietsen en zwemmen) zijn de ideale bondgenoten van het hart.

Beweegt u voldoende?
Voldoende beweging zorgt ervoor dat u zich fitter voelt, ontspannen bent en er strakker uitziet. U beweegt voldoende wanneer u minimaal vijf dagen in de week, 30 minuten matig intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Bent u jonger dan 18 jaar, dan is 60 minuten bewegen per dag de norm, dubbel30 dus.

U beweegt matig intensief wanneer u een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig intensieve beweging valt bijvoorbeeld stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen. U hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen.

Als fysiotherapiepraktijk willen wij graag de uitdaging aan om met een grote groep mensen te gaan wandelen en de Avondvierdaagse te wandelen met elkaar.
We gaan een vaste avond trainen met elkaar, gezellig wandelen, dat is toch leuk!!!

Geef u dus snel op. De avond dat we gaan wandelen met elkaar is waarschijnlijk woensdagavond.
Ook willen we één avond met ouderen (bv. die in een rolstoel zitten) wandelen.
U hoort nog van ons !!!