Etalagebenen ? Wij kunnen u misschien helpen, wij zijn aangesloten bij het ClaudicatioNet. - Jelle Eijzenga Fysiotherapie

Etalagebenen ? Wij kunnen u misschien helpen, wij zijn aangesloten bij het ClaudicatioNet.

Door Ellen Eijzenga

aug 26

Is het verstandig om te sporten met etalagebenen?

Sportief bewegen is ook voor mensen met claudicatio intermittens een goed idee. Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op je gezondheid, het verbetert je conditie en helpt je om je sociale contacten te vergroten. Bovendien is de kans groot dat je door te bewegen je beter in je vel voelt zitten.

Starten met bewegen is niet altijd even makkelijk. Het is goed om je te realiseren dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van tevoren wat je belangrijk en leuk vindt en hoeveel tijd, inspanning en mogelijk geld de beweegactiviteit je gaat kosten.

Etalagebenen en sporten en bewegen

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit, bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of joggen, is voor mensen met etalagebenen zeer geschikt . Uit onderzoek blijkt dat mensen die elke dag looptraining doen, verder en langer kunnen lopen, waarbij de loopafstand soms met wel 90% verbeterde. Daarnaast voelden de mensen met etalagebenen zich functioneler, ze konden meer en ze merkten een betere kwaliteit van leven.

Mensen met claudicatio intermittens hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten: de vet- en kalkophopingen zijn niet alleen in de benen te vinden maar kunnen zich ook in de rest van het lichaam bevinden. Om het risico op hart- en vaatziekten te voorkomen, is het daarom belangrijk om regelmatig te bewegen.

De pijn is vaak een reden om niet meer te bewegen. Probeer voor ogen te houden dat bewegen in het begin vaak lastig is maar dat het uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen en je minder pijn zult hebben. Niet bewegen is uiteindelijk erger dan de tijdelijke pijn tijdens het bewegen.

Welke bewegingsactiviteiten kan ik doen?

Afhankelijk van de fase waarin de ziekte zich bevindt, kun je de ene bewegingsactiviteit wel goed uitvoeren en de andere niet. Kijk waar je grenzen liggen. Begin in ieder geval met looptraining. Als je nog geen looptraining hebt ontvangen van je behandelend arts, vraag er dan naar bij je arts of fysiotherapeut. Met deze training leer je je grenzen kennen maar ook om daar voorzichtig stap voor stap over heen te gaan, zodat je loopafstand verbetert en je weer plezier krijgt in stukjes lopen. Daarnaast is het ook belangrijk om de risico’s op hart- en vaatziekten te verkleinen door je conditie op te bouwen. Hiervoor zijn verschillende sporten geschikt, denk aan fietsen, joggen of roeien.

Het beste is om elke dag 30 minuten of meer te bewegen of sporten. Je kunt 30 minuten achter elkaar bewegen, maar je kunt er ook voor kiezen het half uur op te splitsen. Bijvoorbeeld 15 minuten bewegen, 5 minuten op de fiets en 10 minuten tuinieren. Als je net begint, is het verstandig om rustig op te bouwen.

Tips voor sporten en bewegen met etalagebenen

Als je let op de ‘spelregels’, dan kunnen claudicatio intermittens en sportief bewegen uitstekend samen gaan. Een aantal tips om in beweging te komen en te blijven:
▪Kies activiteiten die je leuk vindt en die bij je passen;
▪Beweeg samen met anderen die ongeveer net zo fit zijn als jij: gezellig en motiverend;
▪Iedere patiënt met claudicatio intermittens is weer anders. Ken daarom goed je eigen grenzen en geef deze op tijd aan;
▪Wanneer het koud is, kleed je dan warm aan. Door de kou vernauwen de vaten, waardoor je meer klachten kunt krijgen. Ga dus niet in een korte broek naar buiten maar trek een warme joggingbroek aan;
▪Bij klachten aan het hart of klachten van kortademigheid: stop direct en raadpleeg een arts;
▪Als je in een groep sport, vertel dan je begeleider of medesporters over je aandoening.
bron. sportzorg.nl