Je lijf is je leven - Jelle Eijzenga Fysiotherapie

Je lijf is je leven

Door Ellen Eijzenga

nov 04

Goede en slechte vetten

VET IS NIET SLECHT……..

Vetten spelen een belangrijke rol in onze voeding. Niet alleen zijn ze een belangrijke smaakmaker, ook zijn ze een energiebron.
Er zijn twee verschillende soorten vet: de goede en de slechte vetten.
Verzadigd vet = verkeerd vet, deze vetten kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen en vergroten daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

Belangrijke producten met veel verzadigd vet:
•Vet vlees, rookworst, alle soorten gehakt, leverworst, salami, boterhamworst
•Volle melkproducten zoals volle vla, volle yoghurt, volvette kaas,slagroom
•Mayonaise, fritessaus
•Chocolade (ook voor op brood), roomijs,koekjes
•Chips, pinda’s, kaaskoekjes, cashewnoten
•Harde boter, roomboter, harde bakboter

Onverzadigde vetten = Okee vet. Dit zijn goede vetten, ze dragen onder andere bij aan een goed cholesterolgehalte in het bloed.

Belangrijke producten met weinig verzadigd vet:
•Mager vlees, kipfilet,
•Magere melkproducten
•Ketchup, Currysaus, Kerriesaus, Tomatensaus voor pasta, magere fritessausen
•Ontbijtkoek, evergreen/sultana, eierkoek, drop, zuurtjes, waterijs
•Appelstroop, honing
•Japanse mix, Light chips, walnoten, hazelnoten, popcorn
•Olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie, vloeibare bakolie

WAT KIES JE?

Tip 1: Bak niet meer met bakboter, maar met vloeibare bakolie of liever nog: kokosolie, olijfolie.

Tip 2: Vervang 1 of meer van je producten standaard door de magere variant (light chips, magere melk enz.)

Tip 3: Eet vaker vis in plaats van vlees. Wellicht is 1 of 2x per week haalbaar?

Tip 4: Liever minder vlees, maar dan wel mager vlees, zowel ‘s avonds als op de boterham. (vervang eerst eens 2 x per week)

Tip 5: Vervang koekjes met veel verzadigd vet (de meesten) door ontbijtkoek, eierkoek, sultana, evergreen, volkorencrackers.

Succes met de verandering(en), die je de komende weken gaat toepassen!

Gezonde groet, Fysiotherapie Eijzenga