Water, we bestaan er voor het grootste deel uit - Jelle Eijzenga Fysiotherapie

Water, we bestaan er voor het grootste deel uit

Door Ellen Eijzenga

dec 30

Waarom is voldoende vocht en water zo belangrijk?

Vocht is noodzakelijk voor ons lichaam. Een behoorlijke groep mensen drinkt continu te weinig vocht. Het lichaam went daar deels aan, maar op den duur is dat wel schadelijk voor ons lichaam. Vocht en met name water speelt een grote rol bij vrijwel alle processen in ons lichaam en in onze organen. Door een tekort aan vocht verlopen deze processen niet optimaal. Sommige deskundigen zien water zelfs als een “medicijn”, waarbij voldoende water drinken vele ziekten en aandoeningen positief kan beinvloeden of kan voorkomen.

Voor iedereen is in ieder geval duidelijk dat voldoende vocht per dag erg belangrijk is voor onze gezondheid.

Minimaal 1,5 liter water per dag
Met plassen, zweten en ademen verbruiken we zo’n 2,5 liter water per dag. Die hoeveelheid moet dus dagelijks worden aangevuld. Met het vocht in ons voedsel krijgen we ongeveer een liter binnen. De rest komt binnen via drinken. Dat hoeft overigens niet alleen water te zijn. Alle vocht telt mee, dus ook koffie, thee, frisdrank, fruitsap of bier (even buiten beschouwing gelaten of dit altijd gezond is).

De hoeveelheid vocht die je nodig hebt hangt onder andere af van je inspanning, je eetgewoonten en het weer (de temperatuur). Onder normale omstandigheden dus ongeveer 1,5 liter per dag.

65-plussers doen er goed aan nog wat meer te drinken. Over het algemeen eten zij namelijk minder, waardoor ze minder vocht binnenkrijgen. Verder werken de nieren van ouderen vaak wat minder goed. Ze hebben daarom meer vocht nodig om de afvalstoffen uit hun lichaam af te voeren.

Aan de kleur van de urine kun je zien of je voldoende gedronken hebt. Donkere urine betekent: te weinig vocht. Het is in ieder geval belangrijk om dorst zoveel mogelijk te voorkomen. Dorst ontstaat namelijk pas als er een tekort is van 1,5 liter vocht en het lichaam begint uit te drogen. Voor de gezondheid is het beter die situatie voor te blijven. Signalen van uitdroging zijn onder andere vermoeidheid, hoofdpijn, droge mond en dergelijke..

Leidingwater of kopen in een fles

De kwaliteit van het Nederlandse kraanwater is het de beste ter wereld. Het water wordt gezuiverd, zodat de smaak zo neutraal mogelijk is. Dat gebeurt met de modernste technieken. Er komt bijvoorbeeld al lang geen chloor meer aan te pas, een middel dat in veel andere landen nog wel wordt gebruikt. Vandaar dat het Nederlandse water zo gezond en zo lekker is. Als je een aantal waterflesjes hebt is het vullen met leidingwater dus prima!

Denk er eens goed over na……… super schoon drinkwater, zo uit de kraan voor ongeveer € 1,50 per 1000 liter !! Geweldig toch, zo’n belangrijk voedingsmiddel voor zo weinig.

Water met bubbels is op zich net zo gezond, al kan dat koolzuur wel een opgeblazen gevoel geven.

DRINK MORE WATER

Water drinken als hulp bij afvallen

Dat het meer drinken van water helpt bij afvallen werd bevestigd na een studie van de American Chemical Society. 48 deelnemers werden in twee groepen ingedeeld: de ene groep dronk voor iedere maaltijd twee glazen water, de andere niet. De waterdrinkers raakten in de loop van 12 weken (met dezelfde caloriearme voeding) gemiddeld 2,3 kilo meer kwijt dan de deelnemers uit de andere groep. Het resultaat was logisch, het water vult de maag waardoor je eerder verzadigd raakt.

Water helpt daarnaast natuurlijk nog veel meer als je het gebruikt als vervanger van calorierijke frisdranken!

Tips om voldoende te drinken
•Neem elke ochtend na het opstaan standaard een glas water.
•Zet bij je werk (op je bureau) zowel ‘s morgens als ‘s middags een flesje water (gevuld uit de kraan) neer van bijvoorbeeld 0,5 liter, zodat je het binnen handbereik hebt.
•Vervang (een deel van) de frisdrank die je neemt als cola, sprite, energiedrankjes e.d. door water! Veel goedkoper en veel gezonder. De hoeveelheid suiker in frisdrank is vaak schrikbarend.
•Las vaste drinkmomenten in op de dag.
•Drink een glas water bij de maaltijd
•Drink een glas water bij een wijntje of bij sterke drank
•Koffie levert een positieve bijdrage aan de vochtbalans. Als het enigszins lukt, wen dan aan koffie zonder suiker. Pure smaak en veel gezonder. “Te” is nooit goed…… en dat geldt ook voor koffie.