Zomer- en wintertraining, train je fit buiten het seizoen

Zomer- en wintertraining

Buiten het seizoen trainen: zomerstop training en winterstop training

Natuurlijk wil je na het seizoen even tijd hebben om te rusten of te herstellen, maar je kunt ook mee doen aan onze zomer- en wintertraining.
Veel sporters doen echter helemaal niets buiten het seizoen om.
Dit is een gemiste kans, omdat je juist in deze weken (of soms zelfs maanden) kunt werken aan het versterken van zwakke weefselstructuren die vaak geblesseerd zijn (blessurepreventie) of zwakke onderdelen van je fysieke prestatievermogen (prestatieverbeterend).

Gebruik de tijd buiten het seizoen nuttig

Binnen het seizoen is hier vaak te weinig tijd beschikbaar, omdat er eenvoudigweg te weinig tijd is om te herstellen van de trainingen. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het nieuwe seizoen begint zodra het huidige seizoen is afgelopen.

Daarnaast zie je ook een groep serieuzere sporters die tijdens de winter- of zomerstop wel doortrainen, maar de verkeerde accenten of soms zelfs verkeerde trainingsmethoden gebruiken en dus inefficiënt trainen.

Zomer en wintertraining

Begin fit aan het seizoen

Door fit aan het volgende seizoen of het tweede deel van het seizoen te beginnen, kun je ook de kans op blessures verkleinen.
Na de winter- en zomerstop ontstaan de meeste blessures omdat het lichaam niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid. Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name in de tweede helft van de wedstrijden.
Daaruit kan je concluderen dat de meeste sporters al niet fit aan het seizoen beginnen en dus tijdens het seizoen nog fit moeten worden.

Daarnaast zie je ook een groep serieuzere sporters die tijdens de winter- of zomerstop wel doortrainen, maar de verkeerde accenten of soms zelfs verkeerde trainingsmethoden gebruiken en dus inefficiënt trainen.

Vraag naar de mogelijkheden

Vanuit onze praktijk hebben we inmiddels ervaring met speciale groepsprogramma’s voor voetballers en kaatsers tijdens respectievelijk de zomer- en winterstop.
Daarnaast kunnen we ook voor andere spelsporters (handbal, korfbal, volleybal), tennissers, motorcrossers, hardlopers en fietsers specifieke trainingsprogramma’s opstellen voor het verbeteren van kracht, snelheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en lenigheid.

Vraag daarom naar de mogelijkheden van de zomer- en winterstoptraining.